Inca din primele zile ale sarcinii, in corpul femeii isi incep desfasurarea o serie intreaga de procese metabolice, hormonale si altele. Aceste schimari sunt absolut firesti si necesare pentru evolutia normala a sarcinii. Mai mult de atat, in ultimul deceniu apar tot mai multe studii care demonstreaza ca exercitiile fizice au un efect benefic atat asupra gravidei si fat.

Incepand de la primul semestru si pana la ultimul, intreaga perioada de sarcina este insotita de modificari fiziologice, acestea fiind consecinta adaptarii organismului la noul stasul. Astfel, de aici incolo, atat viitoarea mama cat si specialistii cu care interactioneaza aceasta, trebuie sa tina cont de aceste schimbari.
Ce trebuie stiut despre gimnastica prenatala?

Aceasta are efect atat asupra mamei cat si a fatului. Programul de exercitii prenatale, au ca scop mentinerea tonusului general si a unui nivel optim de sanatate atat al mamei cat si a copilului. Pe langa exercitiile de baza, in metoda de antrenare a gravidei sunt incluse si exercitii de respiratie toracica si abdominala care pot fi practicate atata separate cat si combinate, gimnastica abdominala, exercitii pentru trunchi si membre, exercitii cu ajutorul mingii, gimnastica Kegel si masaj.

In continuare voi puncta cateva detalii despre efectul terapeutic pe care-l au exercitiile practicate in timpul sarcinii:

Gimnastica abdominala

Desi evitata de unele gravide totusi, antrenarea musculaturii abdominale este necesara pentru mentinerea tonusului si a elascitatii muschilor drepti abdominali, oblici si transversi. Desigur, este evident ca intensitatea exercitiilor pentru aceste grupe musculare este redusa si adaptata si se vor realiza predominant in lunile IV-VIII, in primul semestru fiind contraindicate.

Exercitiile pentru trunchi si membre

Vor urmari antrenarea bratelor, corsetul muscular al spatelui, muschii pectoral si coboara spre coapse si fesieri. In general aceste exercitii se fac in pozitie ortostatica (din picioare) si ajuta la mentinerea capacitatii cardio-respiratorii, a mobilitatii articulare si a elasticitatii musculare.

Exercitii cu ajutorul mingii

Folosirea mingii in timpul antrenamentului este necesara atat pentru diversificarea miscarilor cat si pentru redresarea coloane vertebrale prin distribuirea echilibrata a greutatii in pozitia sezand.

Exercitiile Kegel

Sunt indicate tuturor femeilor. Aceasta gimnastica este destinata pentru imbunatatirea tonusului muscular si al controlului musculaturii pelviperineale. Pentru a identifica acesti muschi, incercati sa opriti pentru o secunda fluxul urinar si retineti muschii pe care i-ati simtit. Acest exercitiu se poate reliza din orice pozitie prin contractie si relaxare ritmica timp de cateva secunde. Pe termen lung, aceste exercitii ajuta la prevenirea incontenentei urinare.

Masajul

Este indicat atat pentru relaxare cat si pentru mentinerea elasticitatii tegumentului, prevenirea vergeturilor si diminuarea edemelor.

In general, exercitiile fizice au un efect benefic asupra viitoarei mamici. Acestea pot fi practicate in grup sau in cadrul antrenamentelor individuale, alegerea va apartine.

Cu toate acestea, sfatul meu este ca inainte de a incepe un program de antrenament, sa va consultati cu medicul dumneavoastra.

Ah! Bine ca mi-am amintit, dragi viitoare mamici, lasati slabitul deoparte pe parcursul acestor noua luni. Perioada sarcinii este despre voi si viitorul copil care are nevoie de o mama sanatoasa fizic si psihic.

Alimentati-va adecvat cantitativ si calitativ si tineti cont de recomandarile specialistilor.

Surse:

  • foto: www.littlelane.com
  • “Kinetoprofilaxie-kinetoterapie in obstetrica-ginecologie” , Gabriela Ochiana
(Visited 150 times, 1 visits today)

Comments

comments