Cum spune un profesor de la universitate: “suntem niste fiinte cam diluate” si asta datorita faptului ca apa este prezenta in toate celulele si tesuturile corpului uman. Apa, participa la toate procesele intra si extracelulare, ajuta la termoreglare, mentinerea echilibrului acido-bazic  iar scaderea cu doar 1% a cantitatii acesteia din volumul total este o lovitura “sub centura” pentru organism.

“Pentru o viata sanatoasa consumati cel putin 2 litri de lichide in fiecare zi” este un mesaj cunoscut de majoritatea dintre noi, dar, de ce anume doi litri? Se poate si mai mult sau mai putin? Sub denumirea de lichide se inglobeaza apa provenita din surse alimentare, bauturi calde precum ceai, cafea si desigur apa propriu-zisa. Aceste lichide au valori nutritive si aduc un aport de bioelemente in organism.

Pe parcursul zilei, in urma desfasurarii a diferitor tipuri de activitati cat si in urma proceselor fizilogice, corpul pierde o anumita cantitate de lichide (aproximativ 2 litri) care trebuie suplinite pentru a mentine bilantul hidric pozitiv. La o persoana sanatoasa, adult, necesarul de lichide se calculeaza conform indicelui de 35 ml/kg corp.

Pentru a se asigura (El) ca ne vom pastra in viata, am fost inzestrati cu un simt special: sete. Aportul de apa este reglat de senzatia de sete, ce apare la o pierdere de 0,5% a cantitatii de apa din greutatea corporala. Acesta este si primul raspuns la intrebarea: cata apa trebuie sa bem? Bem ori de cat ori simtim nevoia de apa pana cand ne potolim aceasta senzatie. Al doilea factor care influenteaza consumul de apa, este intensitatea activitatii fizice pe care o desfasuram. Intotdeauna incurajez si reamintesc in timpul antrenamentelor sa se bea apa caci in urma efortului fizic de durata, are loc eliminarea lichidelor sub forma de transpiratie care totodata este si un mecanism de reglare a temperaturii corpului.

Varsta, obiceiurile alimentare, prezenta anumitor probleme de sanatate precum si altele, influenteaza necesarul de consum de apa. De aceea recomandarea de 8 pahare de apa pe zi nu este potrivita oricui.

In mod cert, hidratarea este imperativa pentru buna functionare a organismului insa este gresit sa beti apa chiar si atunci cand nu simtiti nevoia. Un astfel de exces va suprasolicita rinichii pentru a elimina surplusul.

Daca aveti un stil de alimentare ordonat, adaugati 3-4 pahare de apa (250 ml) si aveti “plinul facut” caci dupa cum am mai spus, recomandarea de doi litri de lichide include si alimentele pe care le consumam iar atunci cand iesiti la alergat sau mergeti la sala de sport, luati o sticla de apa la voi.

P.S. va las aici si un documentar despre apa care m-a impresionat acum cativa ani cand l-am vazut pentru prima data.

(Visited 102 times, 1 visits today)

Comments

comments